Тетяна М.: «Минулої осені, купивши один з глянцевих журналів, я “клюнула” на рекламу фірми, що висилає нижню білизну відомих марок за смішною ціною. Замовила комплект і через деякий час прийшла посилка з білизною. Відкривши її, я побачила три комплекти дешевої якості і з етикеткою “made in china”. Що можна зробити в такій ситуації?! Це навіть не можна назвати агресивним маркетингом, це більше схоже на шахрайство».
Агресивним цей спосіб «продажу» називається невипадково – він вимагає великої нахабства від «продавця», особливо якщо продається товар не поштою, а особисто. Йому доводиться, як кажуть, брехати в обличчя і відверто «впихати» товар. Спосіб цей названий «Швейцарські годинники» з тієї причини, що років 15 тому, за часів “нових росіян”, таким чином, продавалися звичані прості годинники під маркою швейцарських. На прикладі продажу цих годинників і спробуємо розібрати всю схему стандартного шахрайства.
Перша частина розводки, що складається в пошуку клієнта, найбільш складна і визначає успіх усього міроприємства. Клієнт повинен бути платоспроможний, ненажера, не чужий снобізму, і при цьому повинен володіти більш-менш широким кругозором. Наприклад, він повинен знати те, що є така країна – Швейцарія, що в Швейцарії роблять годинники, відомі своєю якістю по всьому світу. Завдання не з легких. Кредитоспроможність і снобізм можна орієнтовно обчислити по марці і стану автомобіля, наявність якого у клієнта є обов’язковою умовою. Виявлення інших необхідних компонентів є результатом досвіду та інтуїції. Що ж, треба визнати, що шахраї в якійсь мірі виступають як справжні знавці людських душ.
«Продавцем» зазвичай є юнак, одягнений дорого і підкреслено недбало: пальто розстебнуте, краватка зсунута набік, зачіска мальовничо розпатлана. Усім виглядом висловлює крайнє збудження, стримувати яке вдається тільки неймовірним напруженням волі. Час дії – ніч, місце – неподалік від казино, нічних клубів та інших місць проведення відпочинку забезпечених людей. Зазвичай клієнта перехоплюють на виході з автомобіля.
Обчисливши клієнта, юнак, помітно хвилюючись і щохвилини вибачаючись, викладає свою зворушливу історію. Варіантів багато, але кожен здатний вичавити сльозу.
Найбільш поширені:
  • програш в рулетку всіх готівкових та безготівкових грошей, а також кільця, подарованого палко улюбленою нареченою;
  • викрадення всіх коштів невідомими зловмисниками під час вечері з тією ж нареченою, через що послідували неможливість розплатитися і неминуча ганьба;
  • знову ж таки програш, але вже з залишенням в заставу горезвісної нареченої, над якою в даний момент знущаються люті позичальники.
Яка б не була історія – фінал один: гроші потрібні негайно. З цієї причини пропонується здійснити акт купівлі-продажу годинника роботи Франка Мюллера або не менш гідного швейцарського майстра. Годинники додаються. Бідолаха продавець, який пропонує дорогоцінні годинки настільки наївний, що не відає реальної вартості виробу. За його словами, це подарунок батьків і «годинник дуже дорогий». Напружуючи свою мізерну фантазію, юнак оголошує стартову ціну – $ 500.
Смутно пригадуючи, що ціна таким годинах номінується в десятках тисяч доларів, клієнт починає замислюватися про вигоду від угоди. Очевидна дурість продавця є додатковим стимулом для «покупця». Розглянувши годинник, він починає торгуватися, збиваючи ціну до $ 250 і нижче. Дехто примудряється доторгувався до $ 50. Невдовзі після укладення “вдалої” угоди з’ясовується, що, незважаючи на повну зовнішню схожість, годинники створені значно східніше Швейцарії. Імовірно, в Китаї, і на віддані гроші таких чудес техніки можна придбати не менше десятка.
Останнім часом все частіше доводиться стикатися з відкритим продажем підробок на вулицях столиці та її проїжджої частини. Є підробки, які неймовірно схожі на оригінали. «Знайти 10 відмінностей» може тільки добре підкована людина. Невеликий відсоток речей просто крадеться з «рідних» фабрик, однак основна частина нелегальної продукції – Китай – дуже хорошої якості.
Що робити?
Щоб не стати обдуреним шахраями цього виду обману, просто не варто піддаватися на спокусу придбати з рук цінну річ за смішною ціною. Купуйте дорогі речі тільки в спеціалізованих магазинах.